Je auto uitlijnen en banden balanceren: wanneer is het nodig?

Auto uitlijnen en banden balanceren

Trekt jouw wagen naar links of naar rechts als je op een rechte weg even het stuur loslaat? Dan is het tijd om je auto uit te lijnen. Uitlijnen betekent dat de ophangingsdelen voor- en achteraan worden afgesteld. Een foute afstelling van de uitlijning kan een vroegtijdige slijtage van de banden veroorzaken.

Je banden uitlijnen of ze minstens laten controleren doe je wanneer:

  • je een aanrijding hebt gehad.
  • je banden tekenen van abnormale of onregelmatige slijtage vertonen.
  • er problemen zijn bij het sturen of de handling van de wagen:
  • je wagen trekt of zwenkt naar één kant.
  • je stuur na een bocht niet terug in de middenstand keert of gedraaid staat als je op een rechte weg rijdt.
  • je een nieuw stel banden koopt en daar zo lang mogelijk mee wil rijden.
  • je een onderdeel van de ophanging vervangt.

 

Waarom is mijn auto uitlijnen zo belangrijk?

Bij de meeste auto’s is de uitlijning zodanig voorzien dat slijtage en belasting tot een minimum beperkt worden en de bestuurder en zijn passagier van een optimaal comfort kunnen genieten. Je auto uitlijnen zorgt ervoor dat de banden minder snel verslijten. Ze gaan langer mee, zetten betere prestaties neer en helpen je bovendien om brandstof te besparen. De banden uitlijnen verbetert ook het weggedrag en de veiligheid omdat je wagen minder zal trekken of opzij zwenken.

 

Wat is het verschil tussen je auto uitlijnen en banden balanceren?

Het verschil tussen banden uitlijnen en banden balanceren wordt wel eens over het hoofd gezien, maar het zijn twee totaal verschillende begrippen: De auto uitlijnen of de geometrie van de auto regelen betekent dat de wielen worden bijgesteld tot ze loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Een band balanceren betekent dat het wiel kan rollen zonder dat jouw auto bij bepaalde snelheden gaat trillen.

 

Hoe komt het dat een uitlijning ontregeld raakt?

De uitlijning kan worden ontregeld als je tegen een stoeprand botst of door een kuil rijdt of, erger nog, wanneer je betrokken raakt bij een ongeval. Kortom, iedere keer dat jouw wagen ergens tegenaan botst, kan de uitlijning ontregeld raken. Een verkeerde uitlijning laat de banden sneller verslijten en heeft een invloed op het weggedrag van je auto. Je zult daardoor je banden eerder moeten vervangen dan voorzien.

Een kleine ontregeling van de uitlijning kan ernstige problemen veroorzaken

Correct je auto uitlijnen garandeert een optimale wegligging en een maximale levensduur van jouw banden.

Je auto uitlijnen heeft dus vele voordelen:

  • Je rijdt zuiniger
  • Je banden gaan langer mee
  • Je wagen rijdt makkelijker dankzij de lagere rolweerstand van de banden

 

Mijn auto uitlijnen, hoe lang duurt dat?

Een uitlijning voor- of achteraan kan meestal worden uitgevoerd in ongeveer 30 minuten.

Hoe wordt de uitlijning van de wielen geregeld?

De belangrijkste zaken die worden bijgesteld zijn de wielvlucht, caster en de sporing. Bij de uitlijning worden de hoeken van de wielen bijgesteld tot hun sporing en hun wielvlucht correct zijn.

 

Wielvlucht

De wielvlucht is de hoek die het wiel maakt als je recht voor je wagen staat. Als die hoek te groot is, veroorzaakt dit een onregelmatige slijtage:

 

Uitlijnen auto roeselare tielt

Positieve wielvlucht betekent dat de bovenkant van het wiel verder naar buiten staat dan de onderkant. Te veel positieve camber laat de buitenzijde van de banden verslijten. 

Bij een negatieve wielvlucht zijn de bovenkanten van de wielen naar elkaar toe gericht. Te veel negatieve wielvlucht doet de binnenzijde van de banden verslijten.

De casterhoek wordt voor elke wagen bepaald en vastgelegd om de band in een bocht een zo groot mogelijk contactvlak te geven met het wegdek. Als het verschil tussen de casterhoeken van jouw voorwielen te groot is, zal je wagen duidelijk naar één kant trekken.

Sporing

De sporing is het verschil in afstand tussen de voor- en achterkant van de twee wielen van eenzelfde as. Het voertuig wordt bekeken van bovenaf. Toespoor of uitspoor beïnvloeden de wegligging van de wagen in de bochten.

Toespoor betekent dat de voorkanten van de banden dichter bij elkaar liggen. Toespoor veroorzaakt onderstuur in de bochten. Teveel toespoor veroorzaakt snellere slijtage, te beginnen aan de buitenzijde.

Uitspoor betekent dat de achterkanten van de banden dichter bij elkaar liggen. Uitspoor veroorzaakt overstuur in de bochten en geeft het gevoel dat de wagen de bocht “inglijdt”. Als het uitspoor te groot is, begint de band te verslijten aan de binnenzijde.

Deze slijtage is typisch. Er ontstaat een rubberopstroping op het loopvlak van de band die je kunt voelen als je hier met je hand overheen strijkt.